Järelpõlemiskatalüsaator AdBlue

AdBlue on värvitu vedelik, mis on täiesti ohutu ja lõhnavaba ning mida kasutatakse uutes SCR-tehnoloogiaga varustatud veokites ja bussides. SCR (inglise keeles Selective Catalytic Reduction) on heitgaaside puhastamise selektiivne süsteem, milles kasutatakse katalüsaatorit.

AdBlue sisaldab 32,5% looduslikust gaasist saadud karbamiidi, mis on lahustatud destilleeritud vees. Veokite väljalaskesüsteemi kuumuse ja vee mõjul laguneb karbamiid ammoniaagiks ja süsinikdioksiidiks. Kütuse põlemisest tulenev lämmastikoksiid lagundatakse tekkinud ammoniaagi poolt hapniku juuresolekul ning reaktsiooni tulemusena eraldub lämmastik ja vesi. Kuna tegemist on vesilahusega, siis külmub AdBlue temperatuuril -11,5 °C, kuid mootorit saab siiski käivitada. AdBlue paagil on autovalmistaja poolt paigaldatud küttesüsteem, mis vedeliku pärast käivitamist kiiresti üles soojendab.


AdBlue on mõeldud kasutamiseks Euro4 ja Euro5 normidele vastavates raskeveokites. Circle K-s müügil oleva AdBlue kasutamise eelduseks on see, et raskeveok tarbib väävlivaba diislikütust. Ilma AdBlue'ta sõitmine rikub veoki katalüsaatori ja heitgaasid ei vasta kehtestatud saastenormidele. Euro4 nõuetega toimetulekuks tuleb arvestuslikult põletatava diislikütuse kohta kasutada 3–4% AdBlue’d. Euro5 puhul tõuseb see suhe 5–7%-ni. 4%-lise suhtarvu korral kulub 1000 liitri diislikütuse kohta 40 liitrit AdBlue'd. AdBlue kulu on alati kindlas sõltuvuses diislikütuse kulust. Samal ajal aitab uue mootori tõhustatud põlemisefektiivsus vähendada diislikütuse tarbimist. Veokitele paigaldatud AdBlue paagid on mahuga 60–120 liitrit.

Kehtivad Euronormid jagunevad raskeveoki Maanteeametis arvele võtmise aja põhjal. Euro3 norm kehtib vahemikus 01.10.2001-30.09.2006 esmakasutusele võetud sõidukitele ning Euro4 norm 01.10.2006-30.09.2009 arvele võetud veokitele. Alates 2009. aasta oktoobrist esmakasutusele võetud sõidukid peavad vastama Euro5 piirnormidele. Mootori heitgaaside puhtuse nõuete erinevus normides Euro3 ja Euro4 on märkimisväärne. Lämmastikoksiidide heidet tuleb vähendada väärtuselt 5 g/kWh väärtuseni 3,5 g/kWh ehk 30% võrra. Tahkete osakeste sisaldus peab heitgaasides vähenema väärtuselt 0,1 g/kWh väärtuseni 0,02 g/kWh ehk vähemalt 80%. Euro5 normi täitmiseks ei tohi lämmastikoksiidide heide ületada aga 2 g/kWh.

AdBlue on saadaval Circle K teenindusjaamades 10 liitristes kanistrites. Samuti on AdBlued võimalik tankida diislitankurite juures paiknevatest tankimisseadmetest, mis asuvad järgmistes teenindusjaamades:
 

• Keila
• Laagri
• Peterburi mnt
• Lauluväljaku
• Peetri
• Jüri
• Iru
• Saku automaat
• Saue automaat
• Jõhvi Tallinna mnt
• Jõhvi Narva mnt
• Jõhvi Tartu mnt
• Narva linnapiiril
• Mustvee
• Adavere
• Mäo
• Aravete
• Uuemõisa
• Haljala
• Näpi 
• Väljavahi
• Häädemeeste
• Pärnu Papiniidu
• Pärnu Ülejõe
• Märjamaa
• Urge
• Tartu Kvissentali
• Tartu Lõunakeskus
• Tartu Võru mnt
• Tartu Ravila automaat
• Viljandi Leola
• Võru Pikk tn
• Valga